Sök

lördag 9 juli 2011

Tomtgränsen

Jag har den senaste tiden funderat en del över var tomtgränserna egentligen går.  Detta av två anledningar, om vi nu ska genomför den där arbetshelgen i höst och röja i trädgården måste en lämplig plats för en kase utses så vi kan bränna upp det som inte lämpar sig som ved till våren. Detta bör göras på vår egen mark. För det andra har någon röjt en del sly nere vid bäcken mellan bilvägen och gamla vägen och jag funderade hurvida detta var vår mark. Efter mycket sökande hittade jag till slut via flashback riksantikvarieämbetets fornlämningskarta. Lantmäteriet som man annars kan tycka vore en naturlig plats att finna sådan information är i jämförelse helt värdlös. Deras verktyg fungerar till att börja med endast i Internet Explorer vilket blir svår för mig som kör Linux på min bärbara. När jag väl kom på att jag faktiskt har en virtuell windows-maskin på datorn var det ändå hopplöst svårnavigerat och jag hittade efter en timmes sökande i alla fall inte vad jag sökte efter. Hur som helst, riksantikvarieämbetets fornlämningskarta har lämpligt nog tomtgränser utmarkerade så tillsammans med en "Gula kartan" från 70-talet i fysiskt exemplar får man svar på det mesta. Åt väster förefaller det som att tomtgränsen ungefär går med den gamla vägen, alltså inte bilvägen utan den "väg" som går ner till bäcken. Från den punkt där bäcken passerar bilvägen går tomtgränsen i rakt i västlig riktning och tar slut vid järnvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar