Sök

fredag 22 juli 2011

Hjorton, kantareller, tunnbröd och fönster

I lördags kom undertecknad med Johan och Edith för sommarens Postarsbesök. Eftersom det hann bli fredag innan jag satte mig för att skriva ett blogginlägg så blir detta nog en mindre roman som min ivrigt påhejande bror säger. Så vad har då hänt under dessa dagar? Först och främst har det plockats en hel del av både myrens gula guld (hjortron) och skogens gula guld (kantareller). Och av plockningen följer ju rensningen som ju tar sin lilla tid. Och sen ska ju sylt kokas och kantareller stekas i smör för att sen njutas tillsammans med det tunnbröd som jag bakat på farmors häll som vi hittade i skrubben i farstun. Vi har även haft Allan på besök i början av veckan. Jag vet inte om han blev så imponerad av våra skogsutflykter men lite respekt gav det nog ändå att vi kan vi med, stockholmare som vi numera är.

För några dagar sen var jag uppe på vinden och letade reda på vårt gamla duplo som efter diskning (kokning leder till att duplo smälter blev jag varse) blev en mycket populär leksak för Edith och även för Gustav. Montera hus är hon lite för liten för men demontering klarar hon utmärkt. Och att sortera gubbarna för sig och klossarna för sig är också populärt.

Igår satte vi igång med att gå igenom fönstren, årets underhållsprojekt. Vi har kittat nedervåningens fönster på de ställen där kittet fallit bort och skrapat och filat brädorna under fönstren. Sen var tanken att vi skulle lägga första lagret färg i förmiddags men det började ju naturligtvis regna. Så det får vi skjuta på tills det blir uppehållsväder. Istället rörde vi ihop lite eldfast murbruk och kletade på de stenar som lossnat och spruckit sönder i öppna spisen. Så nu blir det eldningsförbud där i en vecka, det är dock ingen fara eftersom det är varmt väder och vi samtliga dessutom åker hem på söndag. En bra länk om fönsterrenovering hittade vi på Stockholms länsmuseum.

Så vad mer? Gustav har gett önskemål om att jag ska nämna den cykeltur uppåt Gårdsjön och Vallstigen som han och Johan gjorde nån kväll här i veckan. Också har vi förstås badat, både vid Vallen och kanske framför allt i badkaret på gräsmattan. Ikväll kommer Moa upp med bussen till Gnarp så vi får hoppas att Gustav kommer ihåg att hämta henne. Efter nån vecka här uppe så glömmer man hur det med klockan och att passa tider fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar