Sök

lördag 16 juli 2011

Summering av första veckan

Det har nu snart gått en vecka sedan Moa åkte tillbaka till Stockholm och jag har varit här ensam sedan dess. Veckan inledes med varmt väder och hjortronplockning på måndagen, de första hjortronen hittade jag av en ren slump när jag skulle ut och fiska i en tjärn. Måndagen var således en mycket behaglig dag bortsett från att jag inte hade vett nog att ta på mig ett par riktiga stövlar vilket gjorde plockandet betydligt jobbigare än nödvändigt. På tisdag förmiddag när jag skulle ut och spana in en annan myr överraskades jag av ett kraftigt oväder med blixtar och ishagel när jag precis hittat ett underbart hjortronställe.





 Dagen efter när jag återvände för att plocka hjortronen var de flesta bär förstörda av haglet och låg mosade på marken, jag hittade senare än bättre myr med ett mycket bra ställe dock. På torsdag gjorde jag en lite längre tur till en myr av modell större, det blev en jobbig vandring runt myren på säkert två timmar innan jag hittade några bär men där fanns rejält att plocka. Problemet var bara att jag blivit så trött och hungrig av vandringen. Eftersom jag inte hade med mig någon matsäck och man snabbt tröttnar på att äta hjortron plockade jag bara 2 timmar innan jag gav upp. På vägen tillbaka till bilen hittade jag dock en halvliter kantareller så till kvällen fick jag mig en god kantarellmacka. För varje dag som gått har jag hittat mer och mer hjortron så på torsdagen orkade jag helt enkelt inte plocka av myren ordentligt. Tanken på att bären stod där ute på myren och mognade till ingen nytt gav mig dåligt samvete. Denna ohälsosamma inställning gjorde att jag på fredagen beslutade mig för en hjortronfri dag. Både fredag och lördag har det regnat så jag har suttit inne och ägnat mig åt programmering, elda i spisen och andra lämpliga inomhusaktiviteter. Fönsterrenoveringen har jag inte ids börja med ännu men det står på nästa veckas dagordning. Jag har läst lite om det dock. Jag är lite rädd att jag nog är en sådan person som mer tycker om planeringen av ett arbete och förberedelserna. Jag tycker mycket om att läsa om den goda kvaliten i gammalt fönstervirke, fönsterglasets historia från 1700talet och framåt och gamla recept på linoljekitt. Att ta mig an arbetet är värre det, men nästa vecka ska jag göra ett allvarligt försök. Lina ringde för någon timme sedan och berättade att hon, Johan och Edith kommer ikväll istället för imorgonkväll som var den ursprungliga planen. Således fick jag planera om lite och tidigarelägga städningen men det känns bara skönt att ha den biten avklarad. Jag har också fått slåss lite mot getingar som beslutat sig för att bygga bo under altanen men jag tror att de flyttat nu efter att jag terroriserat dem lite. Några möss har jag inte sett till trots att jag satt upp slagfällor med snickers som bete. Av detta drar jag slutsatsen att det ínte finns några möss här för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar